Thursday 25 April 2013

sAmBaL Nasi LeMak Nur MuhamMaD LoNdOn




Salam..ape khabar semue pembace blog serikandi kelana? Hehe..moge sihat sejahtera sentiase..Untuk posting kali ni saye nak kongsikan dengan korang tentang resepi Sambal nasi lemak Café Nur Muhammad London.Sambal nasi lemak NurMuhammad London ni cukup diminati oleh tetamu2 Abuya yang datang ke Café NML.Kenape panggil tetamu?Haa..kami diajar oleh Abuya untuk memanggil para pelanggan itu ialah tetamu.Bile dah panggil tetamu,maknenye kenelah layan dan raikan macam tetamu yang datang kerumah kite..sebab datangnye tetamu2 itu membawa 1001 rahmat,dan perginye mereka membawa dosa2 dan hijab2 kite.Bile ditanye pade tetamu bab servis Café NML..nescaye mereka akan angkat ibu jari…itulah hasil berkat ilmu yang Abuya ajar pade kami..
Pernah sampai ade sorang tetamu ni,berbangsa cina Malaysia yang bekerja di kedai sushi yang terletak tidak jauh dari Café NML  minta tambah sambal nasi lemak,tak cukup katenye.Jadi kite pun tambahkan lah sambal tu..nampak suke betul die,tak cukup dengan tu,lepas selesai makan,die nak tapau pulak..satu bekas kite cas die £3..bersama dengan 15 ringgit Malaysia.Sejak tu bederet orang mintak tapau sambal nasi lemak NML.Korang kalau nak pun boleh order ye..tapi buat yang duduk di UK je laa..hehehe

Kemudian ade tetamu lain satu keluarge orang cina juga,tapi tinggal di Australia,suke betul dengan Sambal Nasi Lemak Cafe NML.Kerap datang semate2 kerana sambal. Pernah sekali datang mereka bawa coklat untuk kami..haha..kelakar! Kami buat muke teruje depan die..mane taknye,first time dapat coklat dari pelanggan.Katenye,dia nak bagi coklat tu sebab nampak kami macam budak2 lagi..terlebih cerie kot..aduhh..part tu cemas! Moge roh kami matang lah harapnye..Dan semalam mereka datang ke Café NML untuk kali yang terakhirnye sebelum esok mereka akan terbang pulang ke Australia..tibe2 makcik cine tu panggil aku rapat kearahnya..hairan juge aku,kenape ni?Aku pun pergi kearahnya dan dia bertanye..
Makcik : Amoi ya..bole bagi itu lesepi tak? Saya suka sangat sama itu Sambal..mau masak di lumah..
Korang mesti pelik kan..orang cine duduk Australia bole cakap melayu?Mane ade..die cakap english lah..dialog tu imaginasi aku je..hahaha!Pepandailah korang mentransletkan kedalam bahase melayu.Aku hanye tersengih! Sempat setan menyelit..”hishh,kalau cas ni untung ni..”hehe..tapi Abuya tak ajar macam tu..aku pun bagi jelah resepi tuu kat dia.Dan aku jugak nak sharekan resepi sambal tu pade korang semue.Bile nak share resepi ni,teringat pade Ibu Hajirah yang banyak berjase pade aku.Berkat ilmu yang diajarkan beliau pade aku nilah salah satu yang boleh menyebabkan aku melangkahkan kaki keluar negare ni..huhuhu.Oklah..cubelah try resepi tu,memang sedap! Moge korang manfaatkanlah ilmu2 yang aku kongsikan ni untuk islam..okehh..jumpe lagi untuk posting yang akan datang..jangan jemu ye bace blog serikandi kelana ni..hehe..maassalamah!
 
kak liza,antara pelanggan tetap Cafe NML
                                  SAMBAL NASI LEMAK
125 gm cili kering
65gm serai hiris
25gm bawang putih
600gm bawang besar
30gm halia
90gm asam jawa
40gm belacan (yang dibakar)
30gm ikan bilis mentah
90gm ikan bilis yg sudah digoreng
50gm garam
250gm gula
300gm bawang besar hiris bulat
50gm kelapa parut
3bj tomato
500gm minyak masak utk tumis
                                                 
                                                       sekian..selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment