Thursday 25 April 2013

DeMam BorDer datAnG LaGi...





Nanti duduk dimana? Berapa lama tinggal? Ada duit tak? Kalau ada,berape pule? Ade tiket return tak? Siape yang support sepanjang berade dieropah ini?..Begitulah soalan soalan yang pasti akan ditanye oleh kastam emegresen.Aduhh…aku kalau memikirkan pasal border atau kene keluar dari suatu tempat dan nak kesuatu tempat dalam eropah ini,pasti aku akan mengalami demam border..demam memikirkan wajah wajah tegas pegawai-pegawai kastam itu..lagi-lagi pegawai kastam di emegresen German..terlalu strict!
Pernah group Ibu Hajirah seramai 6 orang ditahan 3 hari 2 malam di airport Frankfurt.Salah seorang dari grup itu adelah kakak aku sendiri..AtiQah Amran.Mereka ditahan gara2 salah jawab.Bile jawapan tu agak mencurigakan bagi pihak diorang,mereka akan tanye2 lagi..dan setiap sorang dari ahli grup tu turut di soal siasat.Emm..jawapan pulak lain2..tak selaras..terus disyaki kite datang untuk bekerje..jadi ditahan laa untuk dihantar pulang ke Malaysia serte merte dan passport di cop pangkah bermaksud tidak boleh masuk Europe dalam mase 5 tahun…
Semase di London pula,kak Ida anak Abuya yang datang bersama suaminye dari Jordan  turut ditahan di airport London..pun akibat gara2 salah jawab..mereka dihantar pulang direct ke Jordan semula dan passport mereka dipegang oleh pegawai2 itu…kejam sungguh! Sy mad Isa di airport Perancis,pun turut dihantar pulang..namun kini sudah datang kembali ke Paris.hehe..Pejuang2 Abuya ni memang dilatih berani mati sungguh! Seterusnye grup remaja yang dari  perancis seramai 5 orang yang mahu masuk ke UK..kes yang sama,disyaki untuk bekerja.Pun turut passport mereka dipangkah tidak boleh masuk UK selama 5 tahun…macam aku cakap tadilah..boleh demam bile fikir pasal border ni..bile ditahan tu,akan disoal siasat dalam beberape jam..disoal 50 soalan terus menerus..selagi mereka tak puas hati selagi tulah diulang2nya soalan yang sama…
Aku? Hehe..alhamdulillah,aku tak pernah pula disoal lebih2…mungkin pegawai tu kesian kot tengok muke aku macam nak nangis..hahaha..tapi aku nak jugak cite pengalaman aku mase di border UK tempoh hari...sehari sebelum aku masuk UK haritu,aku dengar Sy Hatim dihantar balik Malaysia,pastu dengar pulak pegawai tu jumpa pamphlet dalam bagasi beliau..makin cemaslah aku waktu tu! Malam tu dah tak nyenyak tidur..tawasul je tak henti..Abuya tolong!! Esoknya aku dan kawan aku pun begerak dari Frankfurt ke UK..alhamdulillah disitu tidak ade ape2 masalah..turun je kapal terbang,masuk kedalam ruang cop passport..tapi muke kene sentiase maintain,hati Tuhan je yang tau..jgn tunjuk muke takut! Haha..paling best kene buat muke anak orang kaye yang melancong seluruh eropah! Cehh konon je tu…adat strategi orang berjuang..huhu
Soalan pertame kami ditanye..
Pegawai : Kamu buat ape 3 bulan di jerman?..kenape sampai 3 bulan..
terase air peluh aku semakin lebat mengalir..tapi muke tetap maintain..cool!
Aku : Ohh..saya dan kawan saya datang  melancong..kami pergi macam2 tempat ,Paris,St Quentin,Amsterdam..di jerman kami pergi Heidelberg,Rudelsheim..kebetulan saya ade kawan disini ,jadi merekalah yang bawa kami kemane2..
Aku terus bertawasul agar jawapan aku tidak meragukan mereka..
Aku : Lagipun nak datang sini tiket kan mahal,bukan senang orang Malaysia nak datang ke eropah ni,alang2 mak ayah saye dah support,jadi memang niat kami nak duduk sampai 3 bulan..
Aku lihat pegawai tu terangguk2..aku sedikit lega.Mungkin dalam hatinya,ishh,kaye sungguh budak ni..perasan gile,ahaks! Aku tengok pegawai  tu terus membelek passport aku..
Pegawai : Ni ade cop Jordan,Syria..kamu buat ape disane?
Aku : Oohh..sayepernah belajar disane sekejap..
Pegawai : waw..jadi awak boleh berbahase arab?
Aku tengok pegawai seakan teruje dan semakin ramah,dan mule mahu senyum..terime kasih Tuhan! Perasaan takut tadi kian menghilang..
Aku : hehe..bole lah sikit2..
Pegawai : Kamu ade duit tak? Berape yang kamu ade?
Aku : ade…….cash di tangan ade dalam £400.Dalam bank pun ade lagi duit.Encik nak tengok ke?
Aku buat gaye seperti nak keluarkan dompet.Memang buat gaye confident giler..tapi pegawai tu menghalang..tak mengape katenye.Mungkin die macam dah percaye kot yang aku ni anak org kaye..hehe.Akhir sekali  dia mintak tengok return tiket kami..dan kemudian aku lihat pegawai tu mengecop passport kami…Ya Allah..dalam hati aku tak henti2 mengucapkan berjuta terime kasih pade Tuhan dan RSA.Berkat kepimpinan dan kawan mendoakan aku..Jadi kami pun lepaslah masuk ke UK,macam dalam mimpi jer bile dah lepas tuu..
Tapi dalam tak sedar rupenye aku tertinggal satu beg! Semue tudung aku dalam tu! Bole tak perasan gare2 terlalu memikirkan hal border! Tak pelah..dah nasib badan..dalam nikmat memang akan menyusul si ujian tu..dan pejam celik pejam celik,hampir 3 bulan dah aku di London ni..tunggu beberape bulan lgi untuk mengalami demam border ..huhu..Jadi itu sajalah yang aku nak cite kat korang  untuk posting aku kali ini..ade rezeki kite jumpa lagi yee…maassalamah!

No comments:

Post a Comment