Sunday 21 April 2013

Aku Dan KudE..

aku dan kuda! aku memang suke giler dengan binatang ni,dan aku juge tau binatang ini adalah salah satu binatang yang menjadi kesayangan Rasulullah.Kalau dulu sewaktu di Malaysia aku cume mampu tengok dari jauh jer..yelah belum ade keberanian yg mantap gitu..huhuu..mane taknye,baru nak dekat die dah mengeluarkan bunyi-bunyi yang boleh membuatkan bulu roma aku meremang dengan serte merta..hahaha!





 takut woo awal-awal tu..tuhan saje yang tahu..


dapatlah jugak pegang..tapi air muke nampak sangat seronok yang tak ikhlas..kalaulah camera tu shoot bawah sikit,comform boleh nmpak kaki aku menggeletar..haha
 Sehinggalah aku ke direzekikan ke Jerash,Jordan..emm,dari situlah aku semakin jinak dgn dunie kude ni..Aku diajar care membersih sarap(bedding)...menyikat bulu kuda(grooming)..hampir tiap petang aku akan naik ke Stable..sehari takjumpe boleh rindu..

Lama kelamaan perasaan takut itu pun menghilang..diganti dengan perasaan sayang sangat dengan kuda2 ni..pernah seminggu aku dan kawan aku ni didenda tak boleh naik Stable seminggu..ape lagi terus cari Stable luar..Stable org arab di jerash tu..gagah gile! Namun tetap tak same dengan kuda RSA yang kita jage.



Nak kate aku pandai naik kuda tu takdela..aku just minat giler jer..belum ade peluang nak belajar sungguh2..yang aku tahu cume up down..trot..canter..jumping..ehh,macam2 lah,banyak!(padahal xingat..hehe)..

Jadi ape yang aku cume nak kongsikan disini ialah..Sukan berkuda ini adalah sunnah Para Rasul dan Para Nabi dahulu..jadi aku sangat bercite2 tinggi untuk menjadi pelatih kude walaupun aku seorang perempuan,aku nak memperkenalkan kembali Sunnah berkuda ini di kalangan bangsa melayu terutamanya!
Moge dari situ mengalirlah keberkatan mereka keatasku..AMIN!!..

No comments:

Post a Comment