Tuesday 23 April 2013

Melawat Kota Tua Heidelberg

Semase aku diJerman tempoh hari,aku dan kawan-kawan dibawa oleh Pak Willy(simpati kita di ff) untuk melawati Kota Lama Heidelberg.Heidelberg ni adalah satu Kota lama yang terletak diLembah Neckar.Perjalanan nak menuju ke Heidelberg mengambil masa hampir sejam dari Frankfurt.Kami bertolak dari frankfurt dalam pukul 9 pagi.Bergerak dengan 2 kereta,konvoi.Satu kereta dibawa oleh Pak Willy dan dinaiki oleh kaum lelaki.Dan satu lagi kereta,BMW dibawa oleh Sy Syukri dan dinaiki oleh kami,Perempuan.Setelah sejam akhirnye kami pun sampailah ke destinasi..Kalau korang nak tau suasana diHeidelberg tu sebijik macam suasana dalam cerite Harry Potter.Penuh dengan bangunan2 lama.
                                     

Kota Heidelberg ini jugak sering menjadi lokasi shooting bagi orang2 barat disini.Bile aku dan kawan berjalan didalam kota ini..macam seram pun ade jugak..rase macam masuk rumah hantu..hehe!


                                       
ini adalah gambar bangunan istana belah dalam..Kerajaan Eropah ni sangat menghargai bangunan2 sejarah seperti ini..kebanyakannya mereka buat muzium untuk dilawati oleh pengunjung.Tidak hanya di Jerman,tapi diseluruh eropah pasti ade bangunan2 lame seperti ini..
pemandangan diambil dari atas..korang nampak tak bangunan depan tu macam pecah sket?

                                        
kononnya ade beberape bangunan yang pecah dan hancur ini adalah disebabkan perang dengan kerajaan perancis.Dan kerajaan Jerman membiarkan bangunan yang pecah itu untuk dijadikan sejarah yang perlu diketahui oleh pengunjung.
begambar dgn Pwilly di gerbang pintu masuk istana
tu dia Pak Willy..umurnye sudah hampir mencecah 73 tahun.Tapi tabik spring ar aku ngan dia..kuat lagi berjalan..selesai kami melawat istana lama kerajaan jerman ini,Pak Willy membawa kami melawat Kota Merah yang terletak tidak jauh dari Istana.Kota merah ini mengekalkan konsep kekunoan..memang kuno giler..macam dalam cite snow white pun ade aku tengok..Fuhh..dasyat lah diorang ni!
inilah Kota tua tu...aku melalui jambatan tue yang terletak di Bismarckplatz.Dari atas jambatan itulah aku amek gamba ni..Dan bawah jambatan itu mengalir air sungai yang dikenali sebagai sungai Auer.Dan kate Pak Willy jambatan itu juga pernah roboh akibat letupan dari perang dgn Perancis itu,namun sudah dibina kembali oleh kerajaan Jerman.
inilah sungai Auer                                   
aku sempat mengambil beberapa gambar di atas jambatan ini..(bergambar memang sempat jer..haha)

aku ckp dlm hati..larat ke Pak Willy ni..
bergambar dengan seluruh ahli XPDC..
emm..ape yang aku dapat hasil XPDC ni..Kerajaan Eropah sebenarnye dah tue..dah x larat nak memerintah bak singa tue yang sudah tiade gigi..kali ini giliran Timur pula yang akan bangun menjadi Empayar.Islam akan bangkit dari sebelah timur seperti yang telah disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW..moge aku direzkikan bersama dengan kemenangan itu..amiinnnn..ape pun terime kasih byklah pade Pak Willy! Ok..jumpe lagi utk posing yang akan datang..

No comments:

Post a Comment